MILESTONE ART WORKSマイルストーンギャラリーの企画展およびアート情報。陶芸、ガラス、絵画、アクセサリー雑貨など幅広いジャンルを企画・展示販売。贈答品としてオーダーメイドもお受けします。貸しギャラリーも受付中。富山

MILESTONE ART WORKS マイルストーンアートワークス 富山 ギャラリー MILESTONE ART WORKS マイルストーンアートワークス 富山 ギャラリー

 

 

 
  藤枝守 
≪クラヴィコードの植物文様
砂原悟(クラヴィコード)
Mamoru Fujieda:
Patterns of Plants, played on the clavichord Satoru Sunahara (clavichord)
   
 


レコード芸術準特選盤!  

   
       
       
       
 

[01] no.16: clavier selection I, pattern D (1999) 
[02] no.15: clavier selection I, pattern C (1999) 
[03] no.14: clavier selection I, pattern B (1999)
[04] no.13: clavier selection I, pattern A (1999) 
[05] no.25: clavier selection III, pattern A (1999-2007) 
[06] no.28: clavier selection III, pattern D (1999-2006)
[07] no.27: clavier selection III, pattern C (1999-2006)
[08] no.01: the 5th collection, pattern A (1996) 
[09] no.02: the 5th collection, pattern B (1996)
[10] no.03: the 5th collection, pattern C (1996) 
[11] no.04: the 5th collection, pattern D (1996)
[12] no.29: the 15th collection, pattern A (2007)
[13] no.30: the 15th collection, pattern B (2007) 
[14] no.31: the 15th collection, pattern C (2007)
[15] no.32: the 15th collection, pattern D (2007)
[16] no.33: the 16th collection, pattern A (2007)
[17] no.35: the 16th collection, pattern C (2006)
[18] no.36: the 16th collection, pattern D (2007)
[19] no.05: the 7th collection, pattern A (1997)
[20] no.08: the 7th collection, pattern D (1997)
[21] no.10: the 12th collection, pattern B (1999)
[22] no.17: clavier selection II, pattern A (2000)

 

  ご注文はこちら
 
 

 

 


 
■クラヴィコードの植物文様  
バッハも愛用したといわれるクラヴィコードは、どこにでも持ち運びが可能で練習や作曲の手助けとなった楽器でした。そのシンプルな楽器のメカニズムによって、微かな響きのなかに、じつにさまざまな微妙な音のニュアンスが生み出されます、  これまでの《植物文様》シリーズには、ピアノやハープシコードのための曲集がありましたが、それらをあらたに《植物文様クラヴィーア曲集》としてまとめました。そして、以前からクラヴィコードに興味を寄せていたピアニストの砂原悟さんと相談しながら、《クラヴィーア曲集》からクラヴィコードに相応しい曲を選びだし、2007年に東京の自由学園・明日館で「クラヴィコードの植物文様」という演奏会を開催しました。このCDは、この演奏会がきっかけとなって生まれました。  砂原悟さんの奏でる繊細なクラヴィコードの音。聴き入るほどに、クラヴィコードの《植物文様》は「フラジャイルな響きの綴れ織り」に姿を変えていきます。 (藤枝守)
 

On ゛Patterns of Plants, played on the clavichord″The clavichord, which J. S. Bach loved, was a convenient instrument which could be carried to anywhere for practicing and for composing. A simple mechanism of the instrument generates a variety of subtle nuances in its sound expression. The series of メPatterns of Plantsモ consisted of some collections of pieces, which were grouped as some piano collections and a harpsichord collection. From the previous collections, I newly compiled メPatterns of Plants, a clavier collection.モ From the new collection, I chose some pieces, discussing with pianist Satoru Sunahara who was interested in playing the clavichord. In 2007, we had a concert entitled ゛Patterns of Plants, played on the clavichord″ at Jiyugakuen Myonichi-kan in Tokyo. The occasion lead to this CD. When listening to the delicate sounds of the clavichord played by Mr.Sunahara, we can notice that ゛Patterns of Plantsモ transforms itself to ″a fragile sonic tapestry.モ (Mamoru Fujieda)

 

[アーティスト・プロフィール]

◆砂原悟(クラヴィコード)
東京芸術大学大学院修了、ミュンヘン音楽大学マイスターディプロム取得。1984年、日本音楽コンクール入選。1987年、ポルト市国際ピアノコンクール(ポルトガル)入賞。1988年クロイツァー賞受賞。現在、日本各地で独奏、室内楽、歌曲伴奏などの演奏活動とともに、コンクール審査、音楽雑誌「レッスンの友」での執筆活動なども行っている。東邦音楽大学、大学院准教授、東京芸術大学講師。 http://www.sunaharasatoru.com

◆藤枝守(作曲)
カリフォルニア大学サンディエゴ校音楽学部博士課程修了。博士号(Ph.D. in Music)を取得。作曲を湯浅譲二、モートン・フェルドマンらに師事。ハリー・パーチ、ルー・ハリソンに影響されながら、純正調による音律のあらたな可能性を模索。1997年に音律の可能性を追求する合奏団「モノフォニー・コンソート」を組織。《箏組曲_植物文様》《今日は死ぬ のにもってこいの日》などCDや『[増補]響きの考古学』『響きの生態系』の著書がある。現在、九州大学大学院芸術工学研究院教授。 http://www.fujiedamamoru.com/

 

SATORU SUNAHARA graduated from Tokyo University of Fine Arts and Music in 1983. He went to Germany (Munich) to study in 1985, and completed his master course in Munich Music University in 1987. He completed the master course of Tokyo University of Fine Arts and Music in 1988, and registered for doctors program of the same university. He is rated highly such as receiving a prize in the music competition of Japan in 1984 and in the International Piano Competition of Porto city. He is active in performing as soloist and in chamber music, mainly in Tokyo. At the present he is an Associate Professor in Toho Collage of Music and a lecturer in Tokyo University of Fine Arts and Music.

MAMORU FUJIEDA received his Ph.D. in music from the University of California, San Diego. His composition teachers include Joji Yuasa and Morton Feldman among others. Influenced by Harry Partch and Lou Harrison, he has been working for possibilities of alternative tuning systems based on just intonation. He founded an ensemble "Monophony Consort" for music in alterative tuning systems in 1997. His CDs have been released from domestic and foreign labels. He is the author of two books, Hibiki no Seitaikei (Sound Ecology), and Hibiki no Kokogaku (Archaeology of Sounds). He is a Professor of Design at Kyushu University.

 

Recorded on 22nd January and 5th February, 2008 at the 50th anniversary memorial hall, Toho Music of College
Director:Mamoru Fujieda
Recording/Mastering:Tsutomu Suto
Clavichord builder:Akihiko Yamanobe
Tuning:Kirnberger/Werckmeister Cover
Photo:Satoshi Aoyag
i Design:Motoyuki Oshikiri
Producer: Yoshiho Nagashima (milestone art works)
Special Thanks: Mimuroto Gakuen (Toho Music of College) Akihiko Yamanobe


 
 

(C)Copyright 2001 MILESTONE ART WORKS All Rights Reserved.

著作権について:
MILESTONE ART WORKS及び作家が提供するこのウェブサイト上の文書、画像、音声、プロ グラム などを含む全ての情報を、著作権者の許可なく複製、転用する事を堅くお断り致します。